PILATES



Går ut på: Att aktivera och kontrollera kroppens muskler. Pilates kombinerar både styrketräning, stretch och yoga.
.
Tränar: Alla kroppens muskler, med fokus på bålstyrkan som centrum, men även andning och koncentrationsförmåga.
.
Vem kan träna: Precis alla! Ung som gammal, tränad som otränad. Pilates kan man även träna som skadad. Ledaren jag hade har tidigare varit förlamad i vissa delar av kroppen, men har genom pilatesen lyckats träna upp sig och frigjort sig helt (!) från förlamningen.
.
Plus: Är verkligen att alla kan träna, oavsett ålder och tidigare erfarenheter. Visst, man ska aldrig säga aldrig, men dessutom är det här en träningsform du inte kan skada dig av (jämför med t ex gym där du kan få skador om du inte tränar rätt). Förbättrar även kroppshållningen!
.
Minus: Jag ser faktiskt inget negativt alls med pilatesen. Kanske att det i början kändes lite fånigt med alla andningsövningar. Svårt att hålla sig för skratt, men det gick över fort.
.
Övriga kommentarer: Eftersom det finns olika intensiteter att välja bland inom pilatesen kan du hitta det som passar dig bäst. Antingen kör du ett lugnt pass för att stärka kroppen, stressa av och bara må bra etc. Eller så testar du ett pass med mer fart där allting sker i ett snabbare tempo och du får svettas mer.
.
Här tränade jag: Sensus Studeiförbund, Medborgarhuset (Stockholm).

Kommentarer
Postat av: Mickis

Det skall jag testa någon gång, men de har inte det på friskis!

2010-11-14 @ 14:11:51
URL: http://mikkatude.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Designed by
Design
RSS 2.0